MerixGames

1 czerwca 2016

/ design & content

Pytania, które podpowiedzą czy Twój startup potrzebuje outsourcingu

Anita Soczka

Istnieje wiele sprzecznych ze sobą opinii na temat outsourcingu i tego czy powinieneś budować swój produkt samemu czy zlecić to zewnętrznemu zespołowi projektowemu. Stawianie pytania "czy mam mój produkt/narzęcie kupić, stworzyć samemu od podstaw, czy zlecić to komuś innemu?" jest jak pytanie "co zrobić by polepszyć swoje życie?". Możliwości odpowiedzi są niezliczone, a wszystko zależy od tego czego potrzebujesz i jaki jest Twój cel.

Trend DIFM (do it for me) nabiera rozpędu. Zanim jednak idąc z falą popularności i opinii wyczytanych w internecie zdecydujesz się na którąś z dostępnych opcji zadaj sobie kilka pytań, które pomogą zdecydować czy potrzebujesz zdalnego teamu czy jesteś w stanie wszystko ogarnąć sam.

1. Jaki mam problem?

Najlepsze rozwiązanie dla Twojego startupu to takie, które odpowiada na zaistniały problem. Wspólnie ze swoim zespołem krytycznie przeanalizuj czego potrzebujecie do pokonania barier. Jeśli potrzebujecie rozwiązania szybko, atrakcyjniejszą opcją jest outsourcing. Software house z doświadczonymi specjalistami na pokładzie poradzi sobie z tym na pewno szybciej.

2. Jakie są moje cele biznesowe?

Głównym czynnikiem determinującym podejście do developmentu są cele biznesowe (a także typ produktu). Czy jest to produkt, którego jeszcze nie ma na ryku? A może jest to tylko udoskonalenie istniejącej wersji? W pierwszym przypadku ryzyko jest o wiele większe. Zadaj sobie pytanie czy jesteś gotów je podjąć i zatrudnić swój wewnętrzny zespół, który pracować będzie nad niesprawdzonym jeszcze nigdzie konceptem. Jest to sytuacja kiedy startupy najczęściej decydują się zatrudnić "remote team", który wykona pracę z nim.

3. Na ile to rozwiązanie pokryje moje zapotrzebowania?

Stosuj zasadę 80%. Jeżeli narzędzie przynajmniej w 80% rozwiązuje Twoje problemy i pokrywa się z celami i potrzebami, kup je. Jeżeli nie, lepiej będzie postawić na outsourcing.

4. Ile mam czasu?

Ze startupami sprawa zazwyczaj ma się tak, że ich założycielom bardzo się spieszy. Nic dziwnego, chcą pojawić się na rynku ze swoim produktem przed innymi. W takich przypadkach wybór outsourcingu jest oczywisty.

Rozwijanie produktu własnymi siłami wymaga zatrudnienia wielu specjalistów. A każdy z nich jest kluczem do sukcesu. Kompletowanie najlepszego zespołu może potrwać nawet od 3 do 6 miesięcy. W tym czasie wraz z remote team wytworzysz już produkt gotowy do wypuszczenia na rynek.

5. Jaki mam budżet?

Wielkość budżetu, jaki możesz poświęcić na rozwój swojego startupu powinno mieć ogromny wpływ na Twoją decyzję odnośnie oddelegowania całości lub części pracy do software house. To właśnie ze względu na fundusze większość startupowych projektów jest outsource'owana. Nie trzeba dodawać, że zazwyczaj takie rozwiązanie jest o wiele tańsze niż projektowanie np. pierwszej wersji aplikacji webowej własnymi zasobami.

Wiele z najbardziej popularnych obecnie aplikacji w początkowych fazach rozwoju zostało zbudowanych przez remote team. Dobrym przykładem jest Slack, którego wartość szacowana jest obecnie na 3.8 miliona dolarów.

Podsumowując, jeżeli oustorcing IT pomaga Ci w realizacji celu, jakim jest wejście na konkretny rynek szybciej i mniejszym kosztem, wybierz tę strategię. 

Zadaj sobie powyższe pytania i odpowiedz sobie co jest najlepsze dla Twojego startupu.

Strona używa plików cookies. Wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.