MerixGames

3 marca 2016

/ case studies

Jak to robimy: EWE Polska - rozbudowany serwis korporacyjno-produktowy oparty na Drupalu

EWE to międzynarodowa firma działająca w sektorze energetycznym. Aktualnie należy do czołówki specjalistów w sprzedaży i optymalizacji wykorzystania nowoczesnych źródeł energii – głównie gazu ziemnego i energii elektrycznej. I właśnie dla tego Klienta mieliśmy okazję zbudować rozbudowany serwis korporacyjno-produktowy. Przekonajcie się jak wyglądał proces realizacji projektu.

Oczekiwania Klienta i cel projektu

Już jakiś czas temu zostaliśmy zaproszeni do realizacji nowej wersji strony firmowej dla EWE Polska. Główne założenia, jakie przyświecały realizacji projektu to:

  • wdrożenie nowoczesnego i zaawansowanego systemu do zarządzania zawartością, które da administratorom i redaktorom większe możliwości w zakresie tworzenia i prezentacji treści (oferty czy informacji o firmie);
  • przystosowaniem serwisu do urządzeń mobilnych, tak aby korzystanie z niego na smartfonach czy tabletach było intuicyjne, a treści łatwo dostępne;
  • usprawnienie architektury informacji - celem stało się przejrzyste i logiczne zaprezentowanie oferty, informacji o firmie czy szeregu dodatkowych treści (pomoc dla obecnych i nowych klientów);
  • udostępnienie elektronicznych wersji wniosków dotyczących zakupu usługi lub produktów firmy;
  • dostosowanie wybranych informacji od zadeklarowanej lokalizacji użytkownika.

Makietowanie to podstawa

Projekt był realizowany w sposób kaskadowy (waterfall). Pierwszym etapem było więc doprecyzowanie założeń i przygotowanie makiet oraz specyfikacji. Prace nad makietami (z wykorzystaniem Axure) i specyfikacją trwały dość długo, ale dodatkowy wysiłek zdecydowanie się opłacił - makiety zostały dokładnie przemyślane i zweryfikowane w najdrobniejszych szczegółach. Tym samym zyskaliśmy pewność, że wdrożony serwis zawierać będzie wszystkie potrzebne funkcjonalności, a jego treść jest poprawna merytorycznie. Duża w tym zasługa Klienta, który służył nam ciągłym wsparciem i był niezwykle zaangażowany w cały proces.

Design

W następnym kroku przeszliśmy do projektowania graficznego. Pewnym wyzwaniem na tym etapie prac był fakt, iż EWE to międzynarodowa firma, która posiada odgórne wytyczne dotyczące komunikacji korporacyjnej. Tak więc część naszych pomysłów kreatywnych musieliśmy odłożyć do przysłowiowej szuflady, koncentrując się na tym, aby polska wersja strony była zgodna z wymaganiami CI.

Homepage EWE Polska

Front-end

Prace front-endowe przebiegały bez większych problemów. Serwis miał być responsywny, dlatego wykorzystaliśmy możliwości jakie oferuje HTML5 oraz CSS3. Ponieważ duża część elementów interfejsu występowała na więcej niż jednej podstronie (pomijam tutaj sekcję nagłówkową z menu oraz stopkę), na początku przygotowaliśmy bibliotekę takich elementów, z których następnie korzystaliśmy kodując konkretne szablony.

Back-end – dlaczego Drupal

Najwięcej czasu poświęciliśmy na prace backendowe. Po naszej rekomendacji, EWE Polska zdecydowało się na wykorzystanie Drupala CMS. Na taką decyzję miało wpływ szereg czynników, z których najważniejsze to:

  • Stabilne działanie. EWE bardzo zależało na tym, aby serwis działał bezproblemowo. Firma miała złe doświadczenia z poprzednim CMS-em i chciała uniknąć tego typu kłopotów (także wizerunkowych). Drupal zaś to sprawdzony system, który, właściwie skonfigurowany i wykorzystywany, po prostu nie zawodzi.
  • Proste zarządzanie treściami, menu i tzw. słownikami. W Drupalu wszystkie treści są zgrupowane w jednym miejscu, łatwo je przeszukiwać i edytować. Podobnie jest z menu czy słownikami. Aby jednak ułatwić zarządzanie do maksimum, przygotowaliśmy także dedykowane role (redaktor i admin) oraz wdrożyliśmy skórkę z menu (w lewej kolumnie) zawierającym odnośniki do wszystkich podstawowych funkcjonalności CMS-a.
  • Duża liczba gotowych modułów. W przypadku EWE publikacja nowego serwisu to pierwszy etap w walce o lojalność i przychylność użytkowników. Klient od początku zakładał, że w przyszłości będzie go często rozbudowywał o kolejne funkcjonalności. Dzięki wykorzystaniu Drupala mieliśmy pewność, że część z nich uda się oprzeć właśnie na modułach, które są już zakodowane, co przyspieszy czas i obniży koszt wdrożeń.
  • Wsparcie i bezpieczeństwo. Drupal to duża i aktywna społeczność. Dzięki niej jest on regularnie aktualizowany, a wszystkie wykryte luki bezpieczeństwa są usuwane. 
  • Rozpoznawalna marka. Jest to jeden z najpopularniejszych CMS-ów na świecie, stosowany przez wiele dużych organizacji czy firm. Fakt, że w gronie tym znajduje się EWE Polska podkreśla pozycję firmy na rynku.

EWE.pl: co nowego?

Nowa odsłona serwisu EWE.pl wyróżnia się na tle konkurencji szeregiem ciekawych funkcjonalności i rozwiązań:

  • Wyszukiwarka instalatorów - działa w oparciu o kody pocztowe. Użytkownik, aby odnaleźć instalatora działającego w miejscu jego zamieszania, podaje jedynie swój kod pocztowy. W efekcie otrzyma wizytówki specjalistów z danymi kontaktowymi.
  • Cenniki produktów - również bazują na kodach pocztowych. Aby zobaczyć właściwą ofertę użytkownik podaje swój kod pocztowy. Co istotne, kod podany w jednej wyszukiwarce jest zapamiętywany i używany jako domyślny w pozostałych mechanizmach opartych na tej samej zasadzie.
  • Integracja z Apache Solr - wyżej wymienione funkcjonalności, a także podstawowa wyszukiwarka (przeszukująca treści) są zintegrowane ze specjalnym, zewnętrznym mechanizmem do indeksowania i przeszukiwania treści - Apache Solr. Dzięki temu indeksowanych jest więcej treści, a wyniki są lepiej dopasowane do oczekiwań użytkowników.
  • Przelicznik jednostek gazu - jest to specjalny kalkulator, za pomocą którego klienci EWE Polska mogą szybko i w przystępny sposób dokonać przeliczenia różnych jednostek gazu.
  • Rozbudowana sekcja FAQ - sprzedaż i dystrybucja gazu czy energii elektrycznej to skomplikowane zagadnienia. Aby obecnym i potencjalnym klientom ułatwić rozeznanie się w tej tematyce, przygotowaliśmy rozbudowany dział pytań i odpowiedzi. Są one pogrupowane w tematy, użytkownicy mogą także oceniać ich przydatność (administrator ma wgląd w te statystyki i na ich podstawie może dokonywać niezbędnych zmian).
  • Elektroniczne wnioski - są to w istocie rozbudowane formularze, dostępne online (przypisane do produktów). Za ich pośrednictwem użytkownicy mogą zgłosić zapotrzebowanie na określoną usługę, a tym samym dział obsługi klienta EWE ma mniej pracy i ułatwione zadanie.

EWE.pl

Dalsza opieka nad serwisem

Warte podkreślenia jest to, że od momentu publikacji zajmujemy się opieką techniczną i rozwojem serwisu. W tym czasie witryna doczekała się, zgodnie zresztą z pierwotnymi deklaracjami Klienta, wielu mniejszych i większych modyfikacji. Jedna z najbardziej widocznych, to wprowadzona niedawno, kompleksowa zmiana wyglądu całego serwisu. Warte podkreślenia jest też to, że Klient bardzo chwali sobie sam CMS - jest on dla niego przejrzysty i intuicyjny w obsłudze. To wszystko po jednym, kilkugodzinnym szkoleniu wprowadzającym :-) I tak bez zmian od ponad dwóch lat!

Podsumowanie

Podsumowując: realizacja i rozwój serwisu EWE.pl to dowód na to, że Drupal CMS nieprzypadkowo cieszy się dużym powodzeniem wśród większych firmy czy organizacji. Dla klienta biznesowego to solidny, stabilny i przyjazny partner do zarządzania serwisem firmowym czy produktowym.

Współpraca z EWE Polska pokazuje również, jak ważne jest to, aby nie ograniczać się do wdrożenia nowej wersji serwisu, ale także zaplanować zasoby i środki na jego dalszy rozwój. Dzięki temu możliwe jest właściwe reagowanie na zmiany, zarówno te zachodzące w otoczeniu jak również w samej organizacji. My, wspólnie z Klientem, robimy to już ponad 2 lata i widzimy, że ma to sens!

Myślisz o realizacji projektu?

Skontaktuj się z nami. Przygotujemy wycenę, opowiemy o szczegółach i procesie wdrożenia.

Napisz do nas

Strona używa plików cookies. Wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.