MerixGames

11 stycznia 2016

/ case studies

Jak to robimy: Plania - zaprojektowanie nowoczesnej strony firmowej

Piotr Diering

W cyklu "Jak to robimy" przedstawiamy Wam to, jak wygląda nasza praca nad poszczególnymi projektami. Tym razem przyszedł czas na Planię i jej nową stronę internetową - sprawdźcie sami, co można stworzyć przy pomocy RWD i Django!

O kliencie

Plania jest firmą, która tworzy, sprzedaje i wdraża oprogramowanie służące zarządzaniu budynkami - “Plania Facility Management System”. Ich klienci to w większości duże organizacje z obszaru zarządzania nieruchomościami / fabrykami.
Działają głównie na rynku norweskim, na którym są liderem mając na koncie ponad 200 instalacji, jednak posiadają też klientów z innych krajów. 

Od pierwszego kontaktu do podpisania kontraktu

Klient po raz pierwszy skontaktował się z nami na początku listopada 2013 roku. Nie miał wtedy jeszcze sprecyzowanych wymagań, nakreślił jedynie zakres projektu i wspomniał, że podobnie jak poprzednio (współpracowaliśmy wcześniej przy projekcie dla Inlead) oczekuje od nas aktywnego wsparcia i doradztwa.
Niedługo później klient opracował krótką listę wymagań, która była dla nas punktem wyjścia do wstępnych prac. Przystąpiliśmy do analizy, rozpoznania rynku a w między czasie wyjaśnialiśmy wątpliwości i doprecyzowaliśmy dalsze szczegóły.

Oprócz nas o projekt starało się kilka innych firm. Wiedzieliśmy, że naszym niewątpliwym atutem jest to, że mieliśmy już okazję współpracować wcześniej, jednak dotarły do nas także sygnały, że wśród osób zaangażowanych w projekt po stronie klienta, istnieje wiele obaw dotyczących naszej firmy. Były to przede wszystkim:

  • niepewność odnośnie korzystania z usług firmy spoza regionu (Norwegowie preferują współpracę z lokalnymi dostawcami);
  • wykonanie projektu w technologii open-source (Plania faworyzuje rozwiązania sygnowane przez Microsoft).

W celu rozwiania tych wątpliwości przeprowadziliśmy szereg działań:

  • umówiliśmy się na prezentację online, podczas której przedstawiliśmy firmę, proponowane rozwiązania i ofertę. Zarezerwowaliśmy też czas na dyskusję tak żeby interesariusze po stronie klienta mogli dopytać o wszystko;
  • na końcowym etapie rozmów zgodziliśmy się na podpisanie kontraktu zgodnie z wykorzystywanym w Norwegii szablonem umowy opracowanym przez Difi - Agencję Administracji Publicznej i Elektronicznej;
  • przeprowadziliśmy też spotkanie w naszej firmie, podczas którego bezpośrednio omówiliśmy założenia projektu i szczegóły kontraktu.

Po kilku miesiącach negocjacji i dogrywania wymagań otrzymaliśmy informację, że zostaliśmy wybrani do wykonania tego zlecenia. Kontrakt podpisaliśmy na początku czerwca 2014 (niemal 7 miesięcy od pierwszego kontaktu) i od razu zabraliśmy się ostro do pracy.

Cele projektu

Poprzednia strona była przestarzała, niezgodna z aktualnym brandingiem firmy i uboga w informacje o produktach.
Nowa strona miała jasno komunikować wizję firmy i dostarczać wyczerpujących informacji odnośnie oferowanych produktów i korzyści jakie ze sobą niosą. Ważne było też sprostanie aktualnym wymaganiom użytkowników pod kątem dostępności na urządzeniach mobilnych. Poza tym klientowi zależało żeby poprzez stronę:

  • móc przekształcić odwiedzających w zidentyfikowane lead'y;
  • posiadać wsparcie dla wydarzeń marketingowych i procesu sprzedaży.

Dobór technologii backendowej

Długi czas zastanawialiśmy się nad doborem właściwej technologii backendowej. Początkowo, bazując na wstępnych założeniach, zaproponowaliśmy wykorzystanie Drupala. Jednak koniec końców, finalna oferta zawierała dwie propozycje, dając klientowi możliwość wyboru pomiędzy Drupalem a Django. Nasze analizy potwierdziły, że oba rozwiązania dobrze się sprawdzą w tym projekcie. Okazało się jednak, że wdrożenie planowanych funkcjonalności w Django było w tym przypadku tańsze oraz mniej czasochłonne. Po zapoznaniu się z ofertą oraz demem panelu administracyjnego obu technologii, klient zdecydował się na Django.

Realizacja projektu

W ramach projektu strony wykonaliśmy:

  • klikalny prototyp w Axure: opracowany podczas 10 iteracji;
  • projekt graficzny (RWD): w sumie zaprojektowaliśmy 26 widoków dla desktop i 14 dla niższych rozdzielczości;
  • HTML/CSS/JS: zakodowany zgodnie z podejściem RWD;
  • System CMS: zaimplementowany w oparciu o Django Framework.

Klikalny prototyp w Axure

Wybrane funkcjonalności, które zostały zakodowane:

  • pełna responsywność w przedziale 320-1280px;
  • różne typy treści (np. wydarzenia, produkty, case study, strony tekstowe);
  • zarządzanie menu i kategoriami treści;
  • wyszukiwarka działająca w oparciu o serwer wyszukiwania Solr;
  • powiązane treści realizowane za pośrednictwem Solr;
  • określenie momentu opublikowania i odpublikowania treści;
  • historia zmian treści z możliwością przywrócenia wcześniejszych wersji;
  • blog z komentarzami bazującymi na Disqus;
  • materiały informacyjne z możliwością ograniczenia dostępu tylko dla osób zalogowanych;
  • wielojęzyczność;
  • integracja każdego formularza z platformą Salesforce CRM celem zapewnienia łatwej identyfikacji leadów.


Osobnym mini-projektem było przygotowanie interaktywnych microsite’ów, które miały przedstawiać przebieg dwóch procesów (Operation and Maintenance, Contract management). Dla każdego, został opracowany projekt graficzny, narysowane stosowne ilustracje, a całość zakodowana do HTML/CSS/JS z możliwością zarządzania opisami z poziomu CMS strony.

Podsumowanie

Nowa strona została w pełni uruchomiona w kwietniu 2015 roku. Co dla nas szczególnie istotne, udało się zrealizować wszystkie cele stawiane przed rozpoczęciem realizacji. Klient miał w końcu stronę, która współgrała z jego brandingiem i z pomocą której mógł odpowiednio informować użytkowników na temat nowych wydarzeń czy dzielić się z nimi materiałami. Otrzymał też narzędzie wspomagające sprzedaż produktów (m.in poprzez przejrzystą prezentację produktów, interaktywne prezentacje wybranych procesów w formie “one page” czy integrację zapytań z Salesforce CRM).
Projekt pokazał również, że jeśli chodzi zarówno i koszt przygotowania jak i łatwość osługi panelu administracyjnego, Django Framework może w wielu przypadkach z powodzeniem konkurować z typowymi systemami CMS (jak chociażby Drupal). Zapraszamy do podejrzenia realizacji Plania w naszym portfolio.

Myślisz o realizacji projektu?

Skontaktuj się z nami. Przygotujemy wycenę, opowiemy o szczegółach i procesie wdrożenia.

Napisz do nas

Strona używa plików cookies. Wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.