MerixGames

19 sierpnia 2015

/ case studies

Jak to robimy: SoftwareONE

Kamil Grzyb

SoftwareOne to międzynarodowa firma zajmująca się usługami z zakresu Software Portfolio Management. Nasza współpraca zaczęła się od konkursu zorganizowanego przez szwajcarską siedzibę główną firmy. Oprócz nas do konkursu zaproszone zostało 12 agencji z różnych stron świata, ale to ostatecznie nam powierzono realizację responsywnego serwisu internetowego mającego być wizytówką firmy dla wszystkich jej oddziałów w 55 krajach.

Klient

SoftwareONE jest międzynarodowym dostawcą usług z zakresu Software Portfolio Management, czyli kompleksowego zarządzania środowiskiem oprogramowania w organizacjach. Firma działa już od ponad 20 lat - powstała w 1985 roku. Jej 2500 pracowników wspiera swoich Klientów w obszarach związanych z licencjonowaniem oprogramowania, doborem właściwych rozwiązań technicznych oraz redukcji kosztów w obszarze IT. SoftwareONE może poszczycić się globalnym zasięgiem i biurami na całym świecie, a także wieloma nagrodami i wyróżnieniami.

Oczekiwania klienta i cel projektu

SoftwareONE oczekiwał od nas przebudowania starej strony przy użyciu nowych technologii oraz dostosowanie serwisu do urządzeń mobilnych. Istotne było opracowanie nowej formy przekazywania informacji tak, aby w precyzyjny i szybki sposób dotarła do klientów z odległych krajów. W ostatecznym rozrachunku mieliśmy do przygotowania kompletnie nowy serwis z unikatowymi funkcjonalnościami takimi jak: zarządzanie strukturą strony i treści odrębnie dla każdej wersji językowej, możliwośc tworzenia bloków w dynamiczny sposób, skomplikowane filtrowania w różnych sekcjach, czy zarządzanie złożonym mechanizmem selekcji stron z uwzględnieniem regionów, krajów i jezyków. Dodatkowo wdrożyliśmy 4 wersje językowe. A wszystkie te prace zostały przeprowadzone w jedynie 60 dni kalendarzowych. Czas, jaki otrzymaliśmy na zrealizowanie projektu był bardzo krótki, a deadline niezwykle napięty. Dzięki wzmożonej współpracy z Klientem i harmonogramowaniu prac dotrzymaliśmy wskazanych terminów.

Zakres projektu

UX/Design

SoftwareONE design

SoftwareONE przygotował większość szablonów do rozdzielczości desktopowych. Na podstawie przekazanych materiałów dokonaliśmy analizy i przekazaliśmy nasze propozycje na ulepszenie serwisu. Dodatkowo dorobiliśmy brakujące strony i elementy oraz stworzyliśmy widoki na urządzenia mobilne. Łącznie zbudowaliśmy 10 szablonów uwzględniając różne rozdzielczości: 1180px, 960px, 720px i 480px. Przy pracach nad designem serwisu musieliśmy uwzględnić także planowaną wielojęzyczność oraz funkcjonalności jak samodzielna konfiguracja boksów znajdujących się na stronie (więcej o boksach poniżej). 

Front-end

Do tego etapu podchodziliśmy po pełnej akceptacji wszystkich widoków serwisu. Dużo czasu zostało poświęconego na benchmark. Oczekiwania klienta zostały omówione na przykładach innych serwisów. W całym procesie ustaliliśmy zachowanie menu w różnych rozdzielczościach, slidery, typy boxów oraz różne sposoby filtrowań określonych sekcji, a także okna modalne i datepickery. Klient sprecyzował wiele ze swoich wymagań na samym początku pracy, inne rozwiązania i pomysły pojawiły się w trakcie realizacji. Ze względu na ekstremalny termin wykonania projektu przy działaniach front-end pracowało 2 deweloperów. 

Back-End

Był to zdecydowanie najtrudniejszy oraz najciekawszy etap projektu, gdyż przy pracy nad funkcjonalnościami zdawaliśmy sobie sprawę z wysokiej poprzeczki, jaką postawił nam klient. Na tego typu projekcie można zaobserwować jak bardzo można dostosować Drupal do każdej sytuacji. Ta ciągle rozwijana, open source'owa technologia sprawdziła się idealnie przy tym projekcie, ponieważ posiada mnóstwo różnorodnych funkcjonalności dających możliwość elastycznego dopasowywania serwisu pod potrzeby. Liczba modułów, możliwości przeróbek lub napisania czegoś samemu sprawiły, że poradziliśmy sobie z każdą napotkaną trudnością. Mimo bardzo krótkiego czasu realizacji efekt końcowy spełnił oczekiwania klienta i zepewnił wysoką jakość serwisu.  

QA

Prace w dziale QA były podzielone na 2 doświadczonych testerow. Strona internetowa została przetestowana każdorazowo po etapie front-end, back-end i integracji. W celu przyspieszenia całego procesu działaliśmy na dwóch identycznie skonfigurowanych serwerach Klienta (stage i production). Przy pracy wykorzystaliśmy wirtualne maszyny w chmurze (cloud server) z gwarantowanym SLA na poziomie 99,8%. Serwerownie znajdują się we Frankfurcie nad Menem i charakteryzują się dobrymi połączeniami z Europą, Stanami Zjednoczonymi, Australią i Azją. Od samego początku prace wykonywaliśmy w środowisku, które było docelowym dla projektu - w ten sposób uniknęliśmy potencjalnych problemów przy przegrywaniu serwisu. 

Nasz partner LH.pl zagwarantował także obsługę CDN we współpracy z CloudFlare. Było to istotne dla SoftwareONE ze względu na fakt, że klienci firmy rozproszeni są po cąłym świecie.

Content

Do końca maja mieliśmy ustalone zakontentowanie 4 wersji językowych (angielski, niemiecki, hiszpański, portugalski). Klient otrzymał od nas plik xls z propozycją struktury do treści, po czym wspólnie opracowaliśmy ostateczny plik do uzupełniania treści tak, aby obie strony cieszyły się wygodą pracy.

Obsługa IT

Prace nad projektem wciąż trwają - podpisaliśmy kontrakt na stałą obsługę IT serwisu. W chwili obecnej MERIXSTUDIO pracuje nad rozwojem strony o nowe funkcjonalności oraz nad uzupełnianiem treści dla pozostałych wersji językowych. 

Rzowiązania niestandardowe

Boxy

Cały projekt opiera się na wykorzystaniu boxów jako obiektów, w których osadzony jest kontent. Istotnym było to, aby sposób prezentacji i osadzanie treści było dowolne dla każdej wersji językowej. W związku z powyższym stworzyliśmy moduł do konfigurowania układu stron i dowolnego rozmieszczania kontentu, dzięki któremu użytkownik mógł stwierdzić jakie wymiary ma mieć dany box i w którym miejscu ma się pojawić. Dodatkowo, umożliwiliśmy zarządzanie wyglądem oraz rozłożeniem takich elementów jak: animacje, tło, przyciski, struktura treści. Takie rozwiązanie jest korzystne dla Klienta, ponieważ daje mu ono elastyczność i możliwość dokonywania zmian w wyglądzie i zawartości boksów w dowolnym momencie. W chwili obecnej kończymy prace nad tym, aby rozmiary boxów były ustalane automatycznie w zależności od tego jak dużo kontentu jest wewnątrz obiektu. 

Boxy na stronie softwareONE

Wersje językowe

Serwis jest podzielony na 6 regionów oraz 55 krajów z czego każdy może mieć po parę wersji językowych. W związku z takim podziałem istotne było dostosowanie filtrowania tak, aby w prosty i intuicyjny sposób użytkownik mógł przełączać się między wersjami językowymi. Warto zwrócić uwagę na fakt, że wyżej wspomniane boxy, dzięki wykorzystaniu Drupala, również są tłumaczalne. Poza tym wersje językowe pozwalaja na łatwe dodawanie kolejnych, klonując struktury treści z innych jezyków. Największym wyzwaniem dla nas była możliwość rozdzielenia każdej wersji tak, by można było stworzyć odrębne strony z różną treścią i strukturą.  

wybór języków na stronie SoftwareONE

Uprawnienia

W momencie oddania serwisu podział uprawnień był standardowy, każdy użytkownik miał określone role z podstawowymi możliwościami podzielonymi na: podgląd, tworzenie, edycja, usuwanie. W chwili obecnej rozbudowaliśmy funkcjonalność w taki sposób, aby była możliwość precyzyjnego ustawiania uprawnień dla każdego użytkownika. Zastosowane przez nas rozwiązanie daje możliwość określenia poziomu dostępu dla użytkowników do większości funkcji serwisu, pod konkretne wersje językowe lub nawet tylko do konkretnej grupy obiektów, albo do wskazanych stron. W ten sposób pracownicy z konkretnego kraju i konkretnych działów mogą mieć wydzielony dostęp tylko do zawartości, która ich dotyczy. 

Użyte technologie

  • Drupal CMS
  • RWD
  • HTML 5
  • CSS 3
  • JS (i jQuery)

W ramach użytych przez nas technologii zastosowaliśmy takie rozwiązania jak: menu dropdown i menu mobilne, slider, przeliczanie boxów, filtrowanie list eventów i kontaktu, doczytywanie kontentu, formularze modalne, czy datepickery.

Podstawowy czas realizacji 

20.03.2015 – 29.06.2015

Na zrealizowanie tak skomplikowanego projektu otrzymaliśmy bardzo mało czasu. Jednak dzięki dobrej współpracy z Klientem oraz zaangażowaniu naszego zespołu udało nam się zmieścić w wyznaczonym terminie.

Od zakończenia podstawowej wersji projektu do dnia dzisiejszego pracujemy nad nowymi funkcjonalnościami w ramach obsługi IT. 

Klient jest bardzo zadowolony z wykonanej przez nas pracy. Zachęcamy do zapoznania się z opinią na niezależnym serwisie Clutch.co

 

Myślisz o realizacji projektu?

Skontaktuj się z nami. Przygotujemy wycenę, opowiemy o szczegółach i procesie wdrożenia.

Napisz do nas

Strona używa plików cookies. Wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.