MerixGames

1 sierpnia 2014

/ design & content

Korporacyjnie nie znaczy nudno. Jak zbudować nowoczesną stronę internetową dużego przedsiębiorstwa?

Katarzyna Wołyniak

Aktualnie świadomość korporacji w kwestii budowania wiarygodności firmy jest już na tyle duża, że żadnej z nich nie trzeba przekonywać o konieczności posiadania serwisu internetowego. Dziś wydaje nam się to oczywiste, ale jeszcze 5 lat temu połowa przedsiębiorstw nie istniała w Internecie, a ci nieliczni, którzy posiadali stronę, nie wykorzystywali w pełni jej potencjału. W 2014 roku trudno sobie wyobrazić firmową witrynę bez formularza kontaktowego. Wtedy nie było w tym nic dziwnego.

Obecnie nie zastanawiamy się już czy stworzyć stronę internetową, ale myślimy o tym jak to zrobić: jak stworzyć profesjonalną witrynę przedsiębiorstwa?  Jakie elementy powinny się na niej znaleźć? Jak zaprojektować architekturę informacji, żeby odwiedzający ją użytkownik odnalazł informacje, które przedsiębiorstwo chce przekazać?

Mała płotka vs. gruba ryba

Według badań GUS 51% stron firmowych powstaje z myślą o prezentacji katalogów produktów lub usług firmy. Im mniejsza firma, tym łatwiej zaprojektować jej stronę internetową. Mamy więc zakładkę Oferta, do tego niezbędne są podstrony: O firmie, Historia, Kontakt. I to by było na tyle, jeśli mówimy o mikroprzedsiębiorstwach, które zatrudniają kilku pracowników i działają lokalnie. W przypadku większych graczy sprawa jednak zaczyna się komplikować.

Równie ważne jak przedstawienie usług czy produktów firmy jest przedstawienie mitu założycielskiego, historii, osiągnięć czy statusu w branży. Ponadto strona pełni często rolę platformy intranetowej dla pracowników, co wiąże się z koniecznością projektowania panelu logowania i położenia większego nacisku na bezpieczeństwo danych osobowych, a także przeprowadzenia badań pod kątem user experience po to, by obsługa serwisu była tak samo łatwa dla kadry zarządzającej, jak i szeregowego pracownika przedsiębiorstwa. Jak bowiem stwierdził Bill Gates, w erze cyfrowej każdy pracownik musi być pracownikiem umysłowym. Trudno się z nim nie zgodzić. Trzeba jednak pamiętać, że serwis korporacyjny powinien ułatwiać pracę każdemu, kto będzie z niego korzystał.

Ma być jasno i przejrzyście

Mówi się, że strona korporacyjna powinna być prosta i przejrzysta, bo w końcu to treść jest na niej najważniejsza. Zgadzam się z tym w stu procentach, ale jednocześnie uważam, że nie zaszkodzi jej niewielki tuning pod kątem nowoczesnego designu, animacji czy elementów odbiegających od tradycyjnego układu. Przeciwnie, wszystkie te zmiany mogą mieć pozytywne skutki dla wizerunku firmy: dodać prestiżu, pokazać, że nadąża za rzeczywistością i upewnić kontrahentów, że korzystając z jej oferty niekoniecznie zderzą się ze skostniałymi strukturami z poprzedniej epoki. Jest to na tyle zasadne, że aktualnie trendy w tworzeniu stron internetowych mocno prą w stronę upraszczania layoutów, dużych wyraźnych fontów, zdjęć i ujednoliconej kolorystyki. Tak zwany flat design idealnie nadaje się do tworzenia stonowanych, ale jednocześnie postępowych serwisów. Rezygnacja z głębokich przejść tonalnych, cieni czy tekstur na stronie powoduje, że wygląd graficzny sprawia wrażenie bardziej ekskluzywnego.
Problem jednak w tym, że niewiele korporacji chce podążać za trendami: nowoczesność nie kojarzy im się z powagą i stabilnością, jakiej wymagają ich klienci. Nic bardziej mylnego. Oto kilka przykładów, które skutecznie łamią ten stereotyp.

  • http://corporate.exxonmobil.com/
    Exonmobile to korporacja rokrocznie plasująca się w ścisłej czołówce największych przedsiębiorstw na świecie (w 2012 zajęła pierwsze miejsce w rankingu Forbesa). Firma stawia na nowoczesność: serwis ma układ blokowy i jest responsywny, czyli dopasowuje się do urządzeń mobilnych. Firma zna też potęgę dużych fontów, które zwiększają przejrzystość, a są teraz must have każdego projektu.
  • http://www.ge.com/alstom/en/
    General Electric, kolejny kolos z listy Forbesa, idzie jeszcze o krok dalej i na stronie korporacyjnej zamieszcza kolorowe infografiki. Dzięki nim poznajemy historię korporacji w sposób niekonwencjonalny, ale znacznie ciekawszy niż tradycyjna oś czasu.
  • http://www.hsbc.com/
    Strona HSBC to na pierwszy rzut oka urzeczywistnienie nowoczesnej myśli webdesignerskiej: dobry layout blokowy, jasny przekaz, duże zdjęcia, wyraźne fonty. Wszystko byłoby  dobrze, gdyby nie fakt, że strona nie jest responsywna. Nieustannie dziwi mnie, że kolosy pokroju HSBC zapominają o tak podstawowej funkcjonalności. Nie wydaje się, żeby klienci i kontrahenci HSBC nie korzystali z tabletów czy smartfonów.
    Obecnie nie można powiedzieć, że strona jest w pełni funkcjonalna, jeśli nie posiada wersji responsywnej. Nawet najlepszy layout, najdoskonalsza architektura informacji i prostota przekazu nie sprawdzą się na smartphonie, jeśli strona nie będzie do niego dostosowana. Niech podniosą rękę wszyscy ci, których nie irytuje przewijanie strony na komórce w tę i z powrotem, żeby znaleźć odpowiednie informacje.
  • http://www.bp.com/
    Kolejny przykład niedopracowania. Strona BP jest nieźle zaprojektowana graficznie. Posiada niewielkie animacje, przejścia, łatwo się po niej porusza, ale także tutaj zapomniano o Responsive Design.  Pozwala to wysnuć wniosek, że wielu kontrahentów zrezygnuje z odwiedzania witryny.
  • http://icorinc.com/
    Intercore to strona korporacyjna zaprojektowana zgodnie z najnowszymi trendami: duże zdjęcia w tle, mnóstwo nieinwazyjnych, nienarzucających się animacji, przejścia oraz wyraźne, zróżnicowane fonty.  Wydawać by się mogło, że strona spełnia wszelkie standardy współczesnego webdesignu. Aż chce się inwestować, o ile ma się co ;) Zapał wygasa w momencie, w którym próbujemy poczytać o firmie na naszym poczciwym telefonie czy iPadzie. Jest to praktycznie niewykonalne, bo strona nie posiada wersji responsywnej. Wielka szkoda, bo do tak rozbudowanego layoutu niełatwo będzie ją dorobić.
    Klienci często pytają o możliwość zaprojektowania strony dostosowanej do mniejszych urządzeń na podstawie istniejącej już desktopowej wersji witryny. Ci, którzy liczą na oszczędności, mogą srogo się zawieść: to tak, jakbyśmy zbudowali dom, ze względu na koszty zrezygnowali z okien i postanowili wprawić je później. Wyburzanie otworów na okna w ścianach generuje przecież dodatkowe koszty. Podobnie w przypadku projektowania strony internetowej: responsive design najlepiej zaplanować od razu.
  • http://rpof.org/
    Partia Republikańska na Florydzie wiedziała jak przyciągnąć wyborców. Zaprojektowała stronę opartą na kafelkach znanych wszystkim użytkownikom Windows 8. Mimo że UX strony nie jest idealny (Po co odsyłać użytkownika od razu na Facebooka poprzez ogromny kafelek? Powinien przecież jak najwięcej czasu spędzić na stronie!), to zakładki są tak dobrze zaprojektowane graficznie, że można wybaczyć małe potknięcia. Dodatkowo serwis jest zaprojektowany w wersji RWD, więc wyborcy mogą wygodnie zagłosować za pośrednictwem smartfona.
  • http://www.airforce.com/
    Na koniec strona Amerykańskich Sił Powietrznych. Mimo że nie jest responsywna i mimo że łatwo pogubić się w nadmiarze informacji, to przekonuje mnie jej idealnie dopasowany do tematyki projekt graficzny: ciemne kolory, duże zdjęcia, mnóstwo filmów. Użytkownik może zagrać w grę sprawdzającą jego umiejętności taktyczne (szkoda tylko, że gra została przygotowana we Flash’u a nie HTML5), sprawdzić sprzęt i zrekrutować się przez Internet, do czego służy live chat oraz interaktywna mapa, która pozwala zlokalizować najbliższy punkt poboru. Jeżeli jednak chęć na rozpoczęcie kariery militarnej najdzie nas np. w tramwaju, może pojawić się problem: strona nie jest dostosowana do urządzeń mobilnych.

Nowocześnie znaczy prestiżowo

Strona korporacyjna nie musi być nudna. Można w niej wykorzystać najnowsze rozwiązania, bez obaw o utratę pozycji i szkody wizerunkowe. Trendy w projektowaniu stron idą na rękę dużym korporacjom, skłaniając się ku prostocie przekazu i łatwej nawigacji. Dodając do tego odpowiednio przemyślaną architekturę informacji, można stworzyć stronę z wyższych sfer na miarę naszych czasów.

Strona używa plików cookies. Wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.