MerixGames

25 maja 2016

/ design & content

Offshoring a nearshoring: jakie są różnice i co wybrać

Anita Soczka

Niejedna firma i niejeden projekt udowodniły już, że outsourcing sprawdza się jako model biznesowy, który pozwala znacznie zredukować koszty i jednocześnie zachowuje wysoką jakość produktów i usług digitalowych. Dodatkowo, model ten jest zazwyczaj skalowalny i umożliwia pojawienie się firmy na jakimkolwiek rynku. Outsourcing dzieli się na dwa rodzaje: nearshoring i offshoring. Jakie są między nimi różnice?

Offshoring vs nearshoring

Która z tych dwóch opcji jest lepsza? Niestety muszę udzielić mało zadowalającej odpowiedzi – to zależy. A zależy przede wszystkim od projektu i celów, jakie sobie postawimy. Oba modele oznaczają konieczność eksportu produktu/usługi i ich realizacji poza naszą firmą, a nawet poza granicami kraju, w którym działamy. Podstawową różnicą jest natomiast lokalizacja outsourcingu. Dla zobrazowania problemu, weźmiemy pod lupę działania startupu z Wielkiej Brytanii, który zatrudnia software house do stworzenia i rozwijania swojej aplikacji webowej.

Offshoring

To rodzaj outsourcingu, który odbywa się oczywiście poza granicami kraju, najczęściej w bardzo odległej lokalizacji, w innej części świata. Przede wszystkim są to kraje, które kuszą bardzo niską ceną wykonania, dzięki czemu koszt całego developmentu może znacząco się obniżyć. „Zachodnie” firmy z branży IT (ale nie tylko), które decydują się na zlecenie całości lub części prac na zewnątrz i zatrudnienie digital teamu, najczęściej wybierają Chiny czy Indie. Wybierając offshoring trzeba pamiętać także o ryzyku i minusach takiego rozwiązania. Musimy być świadomi różnicy czasu, dużego dystansu czy różnic kulturowych. W takich przypadkach musimy liczyć się także z barierami językowymi, które często pojawiają się w pracy z zespołem na dużą odległość. Inne zwyczaje i nawyki często okazują się dużym utrudnieniem w szczególności, kiedy klient  z Europy obsługiwany jest przez zespoły z Azji czy Bliskiego Wschodu. Oczywiście wszystkie te minusy mogą (ale nie muszą!) mieć wpływ na jakość produktu finalnego.

W skrócie, offshoring jest dzieckiem outsourcingu. Bazując na naszym przykładzie, będziemy mieli do czynienia z offshoringiem kiedy brytyjski startup zatrudni software house z zupełnie innej części świata, np. do pracy nad aplikacją zatrudni zespół z Indii.

Nearshoring

Nearshoring odnosi się do firmy, która postanawia zlecić na przykład prace developerskie firmie zewnętrznej, która znajduje się poza granicami kraju, ale w tym samym regionie. Najprościej mówiąc, będą to nasi bliżsi lub nieco dalsi sąsiedzi (np. w obrębie Europy). Dużym plusem jest fakt, że państwa sąsiadujące zazwyczaj mają podobne ograniczenia finansowe i prawne (np. restrykcje prawne związane z ochroną danych). Daje to możliwość szybkiego reagowania na zmiany w prawodawstwie. Bliskość geograficzna, w tym uniknięcie problemów związanych ze zmianą stref czasowych i brak dużych różnic kulturowych sprawiają, że nearshoring staje się coraz bardziej atrakcyjnym narzędziem. Nie powinno być problemów z ewentualnymi podróżami i spotkaniami face to face, dzięki czemu zyskujemy większą kontrolę nad procesem developmentu w sytuacjach kryzysowych.

Nearshoring możemy porównać do młodszego brata offshoringu. I ponownie wracając do startupu z Wielkiej Brytanii, zdecydowałby się on na nearshoring, gdyby rozpoczął współpracę z software housem z Europy (np. z Polski).

OFFSHORING NEARSHORING
Plusy
  • mniejszy koszt
  • korzyści wynikające z różnic czasowych (możliwość całodobowego wsparcia)
  • ta sama strefa czasowa
  • niewielkie różnice kulturowe
  • opłacalność
  • bliskość
  • możliwość szybkiego reagowania na pojawiające się problemy
Minusy
  • bariery komunikacyjne
  • duże różnice kulturowe
  • duża odległość (konieczność odbywania dalekich i drogich podróży)
  • zupełnie inna strefa czasowa (utrudniająca komunikację)
  • wyższy koszt w porównaniu z offshoringiem
  • różnice i podobieństwa kulturowe w systemie pracy (nadal trzeba pamiętać o takich aspektach jak święta narodowe)

Co wybrać?

Jeżeli chodzi o działania, które możemy precyzyjnie określić, możemy skutecznie korzystać z dobrodziejstw offshoringu. Bardzo często dotyczy to branży IT i software developmentu, które z mniejszym ryzykiem możemy zlecić zespołom znajdującym się w dalszych lokalizacjach. Przeciwnie ma się sprawa jeżeli projekt jest mocno związany z kulturą naszego regionu lub jeżeli zależy nam na większej kontroli prac. W takiej sytuacji warto poszukać software house'u, z kraju, który z nami sąsiaduje, dzięki czemu nie tylko będziemy mogli odwiedzić i poznać osobiście nasz team, ale także mamy pewność, że rozumie on doskonale naszą kulturę i to co chcemy przekazać. Oba modele outsourcingu są perspektywiczne i niosą ze sobą wiele korzyści. To, który będzie odpowiedniejszy dla nas i naszego projektu zależy od analizy jego charakteru i naszych celów biznesowych.

Strona używa plików cookies. Wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.